Waarom zijn jullie met waardering aan de slag gegaan?
Ik houd mij als adviseur arbo & veiligheid, vallend onder HR, bezig met de vraag hoe we onze medewerkers op een zo goed mogelijke manier veilig, gezond en gemotiveerd aan het werk kunnen houden. Een van de dingen die daarbij van belang is, is het uitspreken van waardering naar onze medewerkers.
Wat doen jullie bij HHNK rondom waardering van technische vakmensen?
Als je medewerkers vraagt wat er beter kan, dan komt er meestal meer beloning uit. Vaak bedoelen ze dan een hogere financiële beloning. Dat is begrijpelijk, alleen is dat niet altijd mogelijk. Daar komt bij dat een financiële impuls maar een heel kortdurend effect heeft. Naast je maandelijkse salaris zijn er nog vele andere vormen van belonen en waarderen mogelijk. In deze tijd wil je als organisatie je ook op een andere manier onderscheiden dan alleen financieel. Dus de vraag was: hoe laat je merken dat je je medewerkers, specifiek de doelgroep technische vakmensen, over het algemeen van het type ‘niet lullen maar poetsen', waardeert? Dat vonden wij heel mooi samenkomen bij de Slimste Handen van Nederland. In 2023 besloten we daarom om mee te doen. De reacties waren zo enthousiast dat ik toen heb aangegeven: we moeten ervoor zorgen dat het niet alleen bij externe waardering blijft, maar juist het moment aangrijpen om ook intern waardering uit te spreken voor die groep medewerkers. Dat hebben we toen gedaan aan de hand van een borrel voor alle mensen die genomineerd waren.
Dit jaar (2024) hebben we ook meegedaan aan de Slimste Handen van Nederland en hebben we de borrel omgezet naar een barbecue. De groep genodigden was ditmaal groter doordat er meer genomineerden waren, waaronder ook meerdere teams. Zo hebben we de Slimste Handen opnieuw aangegrepen als moment om onze waardering uit te spreken voor het werk dat zij doen.
De directeur heeft de uitnodigingen verstuurd en had o.a. op de uitnodiging gezet: “Jullie technische werk wordt gezien en gewaardeerd. En die waardering delen wij als directie. Dat zit hem onder andere in het meedenken en de praktische uitvoering van technische problemen, in het vinden van en meewerken aan oplossingen. Wat op papier is bedacht, wordt door jullie gerealiseerd. Daar draait het om en dat is waar jullie goed in zijn.”
Hoe hebben medewerkers jullie inspanningen ervaren?
Je hoorde heel veel positieve reacties over dat het leuk was, dat het een mooie manier was en dat ze het heel erg waarderen dat het gedaan wordt; zowel de uitreiking van de Slimste Handen als ook de borrel en de barbecue daarna. Op de barbecue waren meer mensen aanwezig dan vorig jaar bij de borrel, daaraan kunnen we ook merken dat onze technische vakmensen waarderen wat wij voor ze doen.
Onze dijkgraaf, de hoogste hiërarchische leidinggevende, en ook de directeur Water waren aanwezig bij de borrel en de barbecue. Doordat zij tijd vrijmaken in hun agenda, realiseren medewerkers zich dat die speciale aandacht en waardering voor hen ook op dat niveau binnen de organisatie belangrijk gevonden wordt. En met name dat wordt heel erg gewaardeerd.
Wat adviseer je andere bedrijven die met dit onderwerp aan de slag willen?
De eerste stap begint bij je realiseren wat mensen voor je organisatie doen. Technische vakmensen zetten zichzelf niet heel makkelijk in de schijnwerpers. Daarom is het belangrijk om juist die groep medewerkers te laten merken dat je hen als organisatie waardeert. Verder heb je een directie of een hele managementlaag nodig die dat omarmt. En die dus bereid is daar ook echt tijd voor vrij te maken. Het begint bij oprechtheid. Oprechte betrokkenheid van het management naar die medewerkers toe.
Heb je nog tips of do's and don'ts voor bedrijven die er ook mee aan de slag willen?
Bedenk heel goed waar je de grens trekt bij technische vakmensen. Want voor je het weet, kan je iedereen als technisch vakmens aanduiden. Dus baken het goed af. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om alleen de mensen die echt met hun handen werken uit te nodigen voor de barbecue.
Denk je dat wat jullie doen op dit gebied van invloed is op de instroom en uitstroom van medewerkers?
Dat is lastig te zeggen en ga je denk ik ook niet hard kunnen maken. Wat wij wel proberen is wat wij doen in te zetten als beeldvormend richting de buitenwereld en ook intern. Dus ik neem het ook in mijn communicatie mee. Er zijn foto's gemaakt op de uitreiking en we hebben een artikel intern gedeeld. En om aan de buitenwereld te laten zien dat wij als werkgever waardering voor onze medewerkers belangrijk vinden en hoe we dat doen, gebruiken we onze socials.