Interview met genomineerde Robert (Koeltechnicus bij Nexton)

Robert is genomineerd door collega's Eugene en Mitchell. Zij zeggen over Robert: 'Zeer gemotiveerde professional; Robert staat altijd klaar..!' en 'Omdat Robert een enorme alleskunner is ;) van dak tot zink, loodgieterswerk, cv en elektra. Robert draait zijn handen er niet voor om! Nu als gespecialiseerd koeltechnicus bij Nexton Building Services installeert hij alles wat met koeling te maken heeft. Airco’tje hier en daar en een koelmachine op het dak. Koeltechnicus zijn is echt een Top vak!!'

Robert, gefeliciteerd met je nominatie! Zou je misschien iets over jezelf kunnen vertellen?

Ik ben 37, getrouwd, twee kinderen van 4 en 6. Ik woon in een buitengebied in de Kop van Holland, met lekker wat beestjes aan huis, paardjes en een hoop ruimte. Lekker grote tuin.

Ik zit eigenlijk al vanaf mijn zestiende in het vak. Ik ben ooit bij een heel kleine installateur in de omgeving begonnen. Kleine keteltjes, woonhuisjes, loodgieterswerk, eigenlijk al het kleine werk voor particulieren. Daarna ben ik doorgestroomd naar een wat groter bedrijf waar ik veel deed: ketelvervanging in Amsterdam voor woningcorporaties en van gashaarden naar cv-installaties, dus eigenlijk hele installaties bouwen. Wat nieuwbouwprojecten gedraaid. En toen ben ik ook in het kleine servicewerk voor woningcorporaties beland. Eigenlijk ook alles op het gebied van loodgieterswerk, daken en zink, het kleinere werk. Daarna heb ik 10 jaar bij Schouten techniek gezeten. Daar zat ik voornamelijk in de utiliteit. Eerst kleiner werk, later ook grotere klanten. Onderhoud en inspecties aan grote cv-ketels. Daarna ben ik weer naar een andere werkgevers gegaan en in de service blijven hangen, in de utiliteit. Koeltechniek erbij gaan doen. En dat doe ik nu eigenlijk de laatste paar jaar.


Je werkt nu bij Nexton in de koeltechniek. Zou je daar iets over willen vertellen?

Nexton bestaat al vrij lang, maar ze hebben zo'n 2,5-3 jaar terug een extra BV opgericht om ook service te kunnen verlenen, want het waren voornamelijk projecten en dan bouwen. Ze vonden het eigenlijk zonde om dan niet de service te doen nadat het project klaar was. In het eerste jaar ben ik daar ingestapt, want ze hadden niemand voor de koeling. En dat heb ik eigenlijk opgezet, samen met mijn manager dan natuurlijk. Ja, zijn we eigenlijk gaan groeien. Nexton besteedde eerst heel veel werk uit aan een andere partij. Dat ben ik langzamerhand steeds meer zelf gaan doen. En nu kunnen we in principe volop in de koeling bezig zijn. We komen alleen wat handen tekort. Daarnaast doe ik veel opnames en offertes maken, of als er problemen zijn met een ketel of elektraproblemen. Eigenlijk word ik wel op heel veel vlakken ingezet.


Je geeft aan dat jullie handen tekort komen. Welke gevolgen heeft dat voor je werk nu?

Het is heel veel schakelen, kijken waar prioriteiten liggen. Wat is de prioriteit? Is het dat onderhoud of is het toch die ene storing? Gelukkig hoef ik zelf die schakelingen niet echt te doen. Ik kan er wel op aansturen, van hey jongens, dat heeft wel prioriteit, we moeten er eigenlijk even eerder heen gaan. Maar in principe beslissen ze dat op kantoor.

Het is druk, maar we doen wat we kunnen. En soms ben ik thuis nog weleens bezig. Vandaag ook. Ik zou eigenlijk wat administratie dingen doen, voor de koeltechniek dingen. Toen werd ik weggeroepen voor een andere storing en zo nog een heel riedeltje. Ja, dan blijft die administratie even liggen en als de kinderen dan op bed liggen, dan zet ik even mijn laptop een uurtje aan. Dan ben ik vaak sneller klaar dan wanneer ik een hele ochtend op kantoor zit. Want dan word je gebeld, dan heb je allemaal vragen. Dus ja, meestal doe ik dan thuis nog even wat dingetjes.


Hoe staat Nexton hierin?

Er wordt sowieso geen druk uitgeoefend. Ze zijn eigenlijk meer van: thuiswerken, dat moet je eigenlijk niet doen. In de avond werken, het liefst hebben ze dat niet. Want ja, je werkt gewoon overdag. En thuis is thuis. Dus dat is wel prettig. maar ik vind het niet erg. Het maakt mij niet uit. Als er ergens een probleem is waarvan ik weet van, oh, dat moeten we even in de gaten houden via het gebouwbeheersysteem, kan ik ook vanaf afstand met mijn laptop bekijken. Nou ja, dan kijk ik even op mijn laptop mee en dan staat die aan en een uurtje later kijk ik nog een keer. Oh ja, het gaat allemaal goed. Dus ja. Ik vind het nooit zo erg. Ik ben altijd best wel betrokken bij de projecten en bij de klant.


Wanneer voel jij je gewaardeerd op je werk?

Gewoon door een simpel complimentje van joh, goed gedaan. Ik hoef niet altijd een schouderklopje, maar het is wel leuk. Leuk als de mensen blij zijn, als ze vanuit het bedrijf blij zijn, en al helemaal als de klant blij is. Je krijgt soms weleens dat de klant een berichtje stuurt naar het bedrijf, dat ze heel tevreden zijn. Ja, dat zijn leuke dingen!


Waar krijg jij energie van in je werk?

Uitdagingen, dat als ik een probleem heb, dat ik daar dan vol voor ga en als het dan opgelost is, iets wat eigenlijk misschien al heel lang ligt of waar een ander niet uitkomt, ja dat zijn wel energiegevers!. Ja, die uitdaging heb ik nodig, ik ben er wel altijd naar op zoek. Ik ben niet iemand die altijd maar hetzelfde wil blijven doen. Ik wil gewoon blijven ontwikkelen, blijven leren.


Hoe blijf je jezelf ontwikkelen bij Nexton?

Sowieso volg ik heel veel op LinkedIn, bedrijven en ontwikkelingen die er gaande zijn. Hier en daar volgen we dan wat fabriekstrainingen van bepaalde leveranciers. Een dagje op training voor een bepaald iets. Ik heb in de planning staan voor mezelf, het is nog niet definitief, om nog een diepgaandere cursus voor de regeltechniek te gaan volgen bij ROVC Technische Opleidingen. Dat is dan een cursus van 10 of 12 dagen. Ja, dat duurt dan een maand of drie en dan heb je weer een diploma erbij. Het zijn allemaal kleine cursussen. Ik heb acht jaar avondschool gedaan voor de diverse mbo-niveaus en daarnaast nog heel veel cursussen.


Hoe verloopt de samenwerking met je collega's?

Eigenlijk wel heel goed. We zijn gewoon een leuk team. We hebben veel contact met elkaar, we houden elkaar op de hoogte. We hebben een leuke appgroep met elkaar.


Ben je op een klus alleen aan het werk of doe je dat met meerdere mensen?

Nee, meestal ben ik alleen op pad, tenzij het gaat om een grote reparatie van een koelmachine of het vervangen van installaties. Dan heb je extra handjes nodig, en komt er wel iemand bij. Of je bent samen op een klus dat de één met storing A bezig is en de ander met een storing B, omdat het andere disciplines zijn. Dat gebeurt ook, maar meestal ben ik wel alleen op de klus.


Je noemde net al de WhatsApp-groep, zijn er nog andere manieren waarop jullie zorgen dat er toch sprake is van een teamgevoel?

Op vrijdagmiddag drinken we wel eens wat met elkaar op de zaak. Maar we zitten natuurlijk allemaal best ver uit elkaar. Sommige jongens komen uit Hilversum, de Kop van Noord-Holland, Zuid-Holland… je moet maar net in de buurt zijn. Als ik in de buurt ben, dan wil ik nog wel langsgaan op de zaak. Maar als ik ervoor moet omrijden, dan gebeurt het eigenlijk niet.

Meestal zijn er wel wat collega’s. De mensen van kantoor natuurlijk. Werkvoorbereiders, die zijn er sowieso.

Ja, en soms ook collega's van buiten. Maar dat wisselt nogal.

We proberen in ieder geval twee keer per jaar met het team uit eten te gaan. Dat is een stukje teambuilding, gewoon gezellig met elkaar. Buiten de Nexton evenementjes zoals kerst- en zomerborrel om bijvoorbeeld.


Waar ben je het meest trots op in je werk tot nu toe?

Ik ben er toch wel trots op dat we in een vrij korte tijd, zo’n drie jaar, best wel een hele organisatie hebben neergezet met een hoop grote klanten. En dat we ook gewoon goede cijfers hebben, en echt veel werk is. En dat we die koeling opgezet hebben, waar we twee jaar terug eigenlijk niks aan koeling hadden. We hebben nu voor twee man fulltime werk, dus dat is best wel leuk en goed!


Raad je mensen aan om hetzelfde werk te doen als?

Zeker. Sowieso, de koeltechniek zal altijd blijven, hetzij comfortkoeling of proceskoeling. Het is gewoon een heel mooi, echt technisch beroep. Het is ook niet iets wat je zomaar even kan leren. Je moet er echt wel voor naar school. En eigenlijk komt alles erin naar voren, ook qua natuurkundige begrippen. Het is echt een stukje mooie techniek om aan te werken.

Het is gewoon heel uitdagend, iedere dag is weer anders. Tja, soms zit je in de regen onder een zeiltje op het dak. Maar ja, werk moet toch doorgaan. Dan heb je een nat pak en met mooi weer sta je heerlijk in je t-shirtje, in het zonnetje. Het is gewoon leuk.


Zijn er ook dingen die je misschien minder leuk vindt aan je werk?

Ja, het zware tillen. Als je een reparatie of iets dergelijks hebt, dan staat echt die halve bus op het dak, met gereedschappen en materialen, dus heel veel tillen en sjouwen.

Maar ja, dat heeft ook wel weer wat. Meestal kom je wel tot een verdieping, maar dan nog moet je het dak op via een klein trapje en dan loop je met zware flessen. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar als je dan toch weer lekker aan het sleutelen bent, dan is dat toch altijd wel weer leuk.

In de winter sta je natuurlijk ook buiten. Dat is de keerzijde. Dan sta je in de kou en in de regen, dat is minder. Maar dan nog is het werk niet minder leuk. De omstandigheden zijn dan vervelend. Maar goed, als ketelmonteur had ik dat ook. Dan sta je in de zomer in een technische ruimte met allemaal ketels en dan was het 40 graden. En dan sta je binnen, terwijl buiten een heerlijk zonnetje is. Alles heeft een keerzijde.

Hiervoor heb ik twee jaar op Schiphol, bij Croonwolter en Dros gewerkt als beheertechnicus op KLM gebouwen. Ja, daar zat ik de hele dag binnen. Ik liep wel eens buiten, maar ik zat voornamelijk in mijn eigen kantoortje. Toen heb ik uiteindelijk toch gekozen om weer naar buiten te gaan, want ik zat te veel binnen.

Ik vind zo af en toe een beetje binnen zitten en offertes maken prima, een beetje afwisseling. Fulltime binnen, dat is niets voor mij.


Welke uitdagingen kom je tegen in je werk?

Toch wel wat complexere storingen waar je niet meteen iets mee kan of de fabrikant voor nodig hebt. Of dat je gewoon nog te weinig kennis hebt van de machine. Toevallig is er een klant waarbij een nieuwe machine is neergezet, als een van de eersten in Nederland. Daar heb je gewoon de fabrikant bij nodig. Dat is dan toch wel een uitdaging om dat dan op te kunnen lossen.


Hebben jullie het met elkaar weleens over hoe je kunt zorgen dat je je werk goed kan blijven doen?

Qua middelen krijgen we alle ruimte. Als wij zeggen, we hebben dit nodig, dan krijgen we het, als dat het werk makkelijker maakt. Ook persoonlijke beschermingsmiddelen zijn geen probleem. We mogen bijvoorbeeld goede schoenen halen, daar wordt nog wel eens op bezuinigd bij bedrijven. Bij andere bedrijven zeggen ze: we hebben een schoen van 60 euro, die kan je kiezen. Wij lopen op veel duurdere schoenen, en dat merk je ook, dat is ook gewoon veel fijner. Dus wat dat betreft is er alle mogelijkheid binnen de organisatie.

We hebben ook een toolbox, waarmee gekeken wordt naar veiligheid. Veiligheid is erg belangrijk bij ons. We hebben ook een app waarin je een melding kan maken, als je denkt dat iets bijvoorbeeld niet veilig is, zoals met een ladder omhoog. Als je een melding doet wordt dit intern weer opgepakt. Dus daar zijn ze wel heel erg mee bezig.


Wat zou je mee willen geven aan de toekomstige generatie technische vakmensen?

Vooral om niet op te geven! Ik zie vaak jonge jongens die het al gauw op willen geven omdat ze een bepaald ideaalbeeld hebben. De koeltechniek voldoet dan bijvoorbeeld niet aan hun ideaalbeeld. Er zijn altijd lastige dagen, bijvoorbeeld regenachtige dagen, en dan geven ze snel op.

En ook heel belangrijk: blijf doorleren. Je kan eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen, en stop niet met leren.

Ik doe nu al 21 jaar dit vak, en eigenlijk ben ik al 21 jaar aan het leren. Ik zeg altijd, stilstand is achteruitgang!