‘Onszelf beoordelen we op onze intenties, anderen beoordelen we op gedrag’

Logisch, want je weet niet wat een ander bedoelt met zijn of haar gedrag. Het enige wat je ziet is het gedrag en daar kijk je dan vervolgens vanuit je eigen bril naar. Jezelf beoordeel je op je intenties, die ken je namelijk van jezelf. Je maakt de hele dag keuzes met de intentie een doel te bereiken. Het is op zijn minst een keuze met een 'goede' intentie. (Toch?)


Wat nu als je leidinggevende bent van een groep technici. Jij zit op kantoor en zij rijden rond om door het hele land warmtepompen te installeren, het vuilnis op te halen, stroomstoringen op te lossen of particulieren en bedrijven van schoon drinkwater te voorzien.


Jij hebt een doel met dit team, je hebt een visie. Op basis daarvan maak je de hele dag beslissingen over en voor dit team. Zij zien en horen alleen de communicatie hierover en kijken hiernaar vanuit hun eigen bril. De kans is groot dat deze bril een wat minder rooskleurig beeld geeft als het even tegenzit die dag. In het verkeer, bij een klant, in de temperatuur, met een collega, of wat dan ook.


Als leidinggevende weet je dat je het nooit voor iedereen perfect kunt regelen, 'one size fits nobody'. Je moet dus af en toe ongewild iemand teleurstellen. Toch wil je dat mensen gemotiveerd aan het werk blijven.


Hoe zorg je er dan voor dat jouw intenties goed overkomen? Hoe maak je in je gedrag duidelijk waar je heen wilt? Hoe blijf je jouw mensen motiveren? En hoe voer je het gesprek als je merkt dat iets niet gaat zoals jij zou verwachten?


Dit zijn precies de vragen die aan bod kwamen tijdens de tweede dag van het programma 'Leiding geven in de praktijk'. Een greep uit de antwoorden waar wij op kwamen:


💡 Mijn team keuzes geven en mee laten denken, waardoor ik betere keuzes en beslissingen kan maken

💡Me regelmatig afvragen hoe deze situatie voor de ander is

💡Regelmatig het gesprek voeren met mijn medewerkers over wat hen bezighoudt

💡Grenzen stellen en hier duidelijk over communiceren waarbij mijn intentie duidelijk wordt


Wat zou jouw antwoord zijn?


Leidinggeven in de praktijk is een traject voor leden van de WENB en de WWb die gebruik maken van het collectieve zorgcontract met Zilveren Kruis. Deelnemers worden ingedeeld in een team van 8 tot 12 teamleiders uit verschillende organisaties. Een teamcoach begeleidt een team door vier trainingsdagen op verschillende locaties. Locaties en trainingsdagen worden in overleg bepaald. Voordat het traject begint zullen de deelnemers een Quickscan afnemen binnen de organisatie, zodat ze met deze inzichten binnen het traject aan de slag kunnen. Doel van het traject is teamleiders om handvaten aan te reiken voor effectief leidinggeven, zodat technische vakmensen worden gefaciliteerd om met voldoende energie, motivatie en veerkracht hun dag te starten en waardoor ziekteverzuim, uitval en gezondheidsklachten voorkomen kunnen worden.