Wat was de aanleiding om met dit onderwerp aan de slag te gaan?
Siers werkt in de ondergrondse infra van Nederland en heeft daardoor veelvuldig te maken met de zogenaamde CROW 500-richtlijn. Deze richtlijn voorkomt graafschade aan kabels en leidingen. Siers deelde hier eerst een flyer over uit, maar zag in dat dit beter kon. Want ja, als die al gelezen werd, bleef de informatie erop niet echt hangen, terwijl de gevolgen echt groot kunnen zijn.
Ondernemende Gasten is een organisatie die juist met dit soort uitdagingen graag aan de slag gaat. “We zijn vijf jaar geleden met Ondernemende Gasten begonnen omdat wij zagen dat leren, ontwikkelen en veranderen bij veel grote organisaties nog op de ouderwetse manier ging, namelijk met een powerpointpresentatie met veel bullets. ‘Als ik het maar duidelijk uitleg, dan snap jij wat je moet doen’. Terwijl alles in het leven is bedoeld om een ervaring te zijn, en dat is hoe restaurants, reisorganisaties, social mediaplatforms het tegenwoordig allemaal aanpakken.”
Ondernemende Gasten maakt ervaringen om serieuze inhoud bijvoorbeeld in een spel te vatten, zodat medewerkers zelf ervaren: ‘Aha, dat betekent dat voor míj!’. “Naast spellen maken we ook andere e-learnings, interactieve documentaires en organiseren we grote evenementen. Altijd staat de ervaring rondom serieuze vraagstukken centraal en willen we dat mensen er wat van leren. Vaak liggen vraagstukken op strategisch vlak: ‘We moeten verduurzamen, we moeten innoveren, maar hoe zorgen we dat iedereen snapt waarom en wat de veranderingen betekenen voor individuele werknemers?’“
Wat hebben jullie voor de Siers Groep gedaan?
“Voor Siers hebben we een digitale escaperoom gebouwd om alle medewerkers - zowel in de keet als op het hoofdkantoor - kennis te laten maken met de CROW 500-richtlijn. In die escaperoom werk je samen aan een probleem waar je die richtlijn - die graafschade aan kabels en leidingen voorkomt - voor nodig hebt. Als je het niet goed doet, dan ontploft de boel dus heb je gelijk de consequenties door.
Bij alle opdrachtgevers, dus ook bij Siers, onderzoeken we eerst de vraag. Wat speelt er nou echt, waarom worden die richtlijnen nu niet gevolgd, hoe staat de doelgroep erin, wat weten ze al, wat zijn dit überhaupt voor mensen? Door interviews kwamen we er bijvoorbeeld achter dat de gehaktballenlunch bij Siers een bekend begrip was, dus de wekelijkse winnaar van de escaperoom kreeg daadwerkelijk gehaktballenlunch in de keet. Uit een dergelijke projectstart rolt een project waar een projectteam voor wordt opgesteld. Dat team bestaat uit mensen van Ondernemende Gasten én mensen van de klant, zodat we het ontwerp met de juiste mensen kunnen testen. Zo weten we welke aanpassingen we moeten maken qua taal en qua illustraties. Na goedkeuring van het ontwerp gaan we de ontwikkeling in.”
Wat was het effect?
“De escaperoom sloeg zo goed aan dat de opdrachtgever via LinkedIn en andere kanalen de website en het wachtwoord heeft gedeeld, omdat iedereen het zo leuk vond om te spelen. Ook bij andere klanten horen we weleens dat mensen in de pauze hun eigen high scores proberen te verbeteren. Dit concept werkt vooral bij organisaties waar een noodzaak is om te veranderen, maar waar het moeilijk is om mensen mee te krijgen. De uitdaging moet dermate groot zijn dat het niet lukt met 1 op 1 gesprekken. Het kan ook interessant zijn voor meerdere bedrijven in dezelfde sector om een gemeenschappelijke uitdaging op deze manier aan te pakken. Op deze manier wordt een probleem een leuke uitdaging voor de medewerker én blijft het betaalbaar.”
Wil je meer weten? Neem contact op met Kevin Schuurmans via
De escaperoom kun je ook zelf proberen. Ga naarCROW500.siersgroep.nl en gebruik het wachtwoord: crow500siers.