Maak kennis met Cliq - studenten als technische vakmensen

Cliq  zet zich in voor waardevolle bijbanen voor studenten. Eentje waarvan ze daadwerkelijk leren, vooral over zichzelf en wat hun drijft in het leven. Door te kijken welke technische functies studenten kunnen uitvoeren, kan het arbeidstekort in de techniek worden opgevuld. 

Cliq was aanwezig bij de Mix and Match sessie in Ijmuiden die wij organiseerden in samenwerking met Techport. Maarten van Zuijlenkom hield namens Cliq een pitch om de aanwezige technische werkgevers ervan te overtuigen dat studenten waardevolle posities kunnen vervullen binnen hun bedrijf. Wij vroegen Maarten naar de toegevoegde waarde van deze pitch en het kenbaar maken van Cliq in de technische sector.

Wat doen jullie precies als Cliq?

Cliq is een studentenonderneming die studenttalent inzet om de arbeidskrapte bij bedrijven te verkleinen door middel van uitdagende bijbanen. Zo kan het bedrijf aan de ene kant nu al personeel aannemen want er zijn heel veel studenten op zoek naar relevant werk en kunnen studenten beter ontdekken: wat wil ik worden? Dus het is eigenlijk een heel goedkope en effectieve manier van én je arbeidskrapte te verkleinen én je talent binden.

Waren jullie al werkzaam in de technische sector?

We werken heel erg vanuit de vraag van de student. De student geeft aan wat hij/zij zoekt, dan gaan we in gesprek en vervolgens gaan wij op zoek. Het is heel leuk om met CoNet te werken op marketing momenteel. We beginnen vaak bij een bedrijf met één plek, als dat bevalt, kijken we of we kunnen opbouwen.

We werken wel steeds meer met technische bedrijven. We merken dat het bedrijven zijn die rustig opbouwen. Ze zeggen nooit: “begin maar meteen met drie studenten”,maar dat is helemaal goed.’

Hoe was het voor jullie om bij het mix en match evenement aanwezig te zijn?

“Leuk en fijn om direct feedback te krijgen in de vorm van ideeën en vragen. En fijn om voor acht bedrijven te kunnen pitchen in plaats van eentje. Dat is toch een stuk efficiënter en er komen leukere ideeën uit. Er was een positieve flow, de deur stond meer open om na het evenement verder te gaan. Doordat de bijeenkomst niet te groot was, was het laagdrempelig en kon je makkelijk contact leggen. Iedereen zat er ook met hetzelfde doel. En als we er dan zoals nu twee klanten aan overhouden, dan is dat helemaal top, een mooie bijvangst.”

Zie je doorgroeimogelijkheden in de technische sector?

Technische studenten hebben behoefte om meer dingen te doen. Ze staan te springen om aan de slag te kunnen met wat ze op het MBO, een hogeschool of de universiteit leren. Het is zeker een branche waarin een studentenbijbaan interessant is. Juist omdat in deze sector de krapte heel groot is en de doorgroeimogelijkheden heel concreet zijn, dat maakt het ook leuk.

Heb je tijdens de sessie ideeën opgedaan voor Cliq?

Ja! Het was leuk om te leren hoe in de regio al heel veel mensen bezig zijn met de arbeidskrapte. Iedereen heeft het idee: we hebben één vijver en daar zijn we allemaal uit aan het vissen. Dat inzicht neem ik mee, daar was ik me hiervoor niet helemaal van bewust. Sinds ik dit weet kan ik hier vanuit Cliq veel beter op inhaken. We vergroten de vijver in plaats van bij andere bedrijven studenten weg te kapen.

Kun je iets vertellen over het vervolg na het mix en match evenement?

Na de pitch heb ik met een aantal aanwezigen telefoonnummers en emailadressen uitgewisseld. Twee bedrijven hebben toen gezegd: laten we het gewoon proberen. Leuk dat bedrijven aangeven: jullie idee vinden we top, laten we hier gewoon eens mee beginnen. Het is best risicoloos want het bedrijf betaalt niets als de studenten eens ziek zijn of uitvallen. Dat risico dragen wij.

Als je kijkt naar andere sectoren waar jullie actief zijn, zie je dan verschillen met de technische sector?

Ja ingewikkelder, vaak wat tragere bedrijven maar wel bedrijven die meer denken in mogelijkheden, dat merk ik wel. Bij technische bedrijven merk ik dat ze eerder meedenken van: hoe kunnen we hier iets moois van maken.Terwijl andere niet-technische bedrijven eerder zeggen ja of nee. Als het nee is, is het ook gewoon klaar.

Wat is jullie droom als Cliq?

Dat ieder bedrijf in het netwerk van Cliq zit en studenten doorgestuurd krijgt die passen bij de cultuur van dat bedrijf. Waardoor de hele werving van starters niet meer hoeft omdat iemand in zijn/haar studententijd al ontdekt wat hij/zij wil worden. Zo bouwen wij aan een Nederland waarin iedereen voldoening en plezier haalt uit werk, zonder burn-outs of overbodige stress.

Heb je advies voor bedrijven om interessant te worden voor studenten?
Het is heel interessant om als bedrijven te denken vanuit de mogelijkheden van een persoon en deze belangrijker te vinden dan wat je specifiek zoekt op dat moment. Bij een klant willen ze bijvoorbeeld een marketingteam opzetten om de marketing te verbeteren. Verder dan dat specificeren ze het niet omdat ze eerst mensen willen vinden die bij de cultuur passen. Mensen die dezelfde droom hebben als zij.

Deze nieuwe medewerkers gaan vervolgens uitzoeken wat het beste werkt. Terwijl er ook bedrijven zijn die heel specifiek op zoek zijn naar bijvoorbeeld een websitebouwer in een specifieke taal. Dan is de baan minder uitdagend en moet je de mazzel hebben dat je die persoon vindt.

Meer weten over Cliq: www.cliq-talents.nl of contacteer Maarten van Zuijlekom op +316 14 05 92 47 of maarten@cliq-talents.nl