Afstudeerstudent Carmen aan het woord

over de leercultuur binnen CrossOver

De afgelopen 3 maanden heb ik stage gelopen bij CrossOver. Naast het feit dat ik aan een project werkte over de vitaliteit van technische vakmensen, heb ik mijn ervaringen binnen CrossOver en gesprekken met collega’s omgetoverd tot een verhaal over hoe het is om bij het bedrijf te werken. 

Dit heb ik gedaan vanuit een stukje theorie van mijn studie Onderwijswetenschappen. Hieronder lees je over de cultuur van CrossOver en over hoe het team, naast technische vakmensen daarbij te helpen, zélf ook een leven lang blijft leren.

De kernwaarden van CrossOver

De drie kernwaarden ‘energie’, ‘verzot op feedback’ en ‘betrouwbaar en goed geregeld’ van CrossOver zijn expliciet en worden ook naar buiten toe uitgedragen. Zo worden ze genoemd op de website en tijdens sollicitatiegesprekken wordt specifiek gevraagd hoe de sollicitant zichzelf herkent in de kernwaarden. Zo maken de waarden duidelijk deel uit van het klimaat van de organisatie.

Een tweede vraag is of deze waarden ook in het dagelijks leven belichaamd worden. Wat opvalt tijdens de online bijeenkomsten van alle medewerkers, namelijk de ‘weekstart’ op maandag en de dagelijkse ‘dagstart’, is dat de kernwaarden hier vaak terugkomen. Bij de weekstart wordt altijd feedback van stakeholders en opdrachtgevers gedeeld, zodat iedereen er van kan leren.

Vooral de directrice en de mede-oprichter zorgen ervoor dat het benadrukken van de kernwaarden blijft gebeuren tijdens gezamenlijke momenten. De directrice benoemt het bijvoorbeeld ook wanneer ze ergens energie van krijgt, dat ze het waardeert als er om feedback wordt gevraagd, en wanneer iets wel of niet goed geregeld en betrouwbaar is.

 Een ander goed voorbeeld van de zichtbaarheid van de kernwaarden is dat, wanneer het over feedback gaat, je dit ook tussen de medewerkers onderling terug ziet komen. Wat daar namelijk ook bij hoort is dat men van zichzelf en van elkaar weet wat ieders talenten zijn, zodat deze goed kunnen worden benut. 

Het is meerdere keren voorgekomen dat ik iemand van de organisatie heb horen zeggen waar de sterke punten van een collega lagen en wat dit voor iedereen betekent.

Leren binnen het bedrijf

Er wordt veel geleerd binnen CrossOver. Er is een opleidingsbudget en je kunt een aanvraag doen om een cursus te volgen. Het is gebruikelijk om dit te benutten. Verder wordt er door de individuele leden van de organisatie vaak zelfstandig het initiatief genomen om nieuwe dingen te leren. In de vrije tijd wordt vakliteratuur gelezen en er was recentelijk een webinar over gedragsverandering. 

Een collega heeft het hele team uitgenodigd voor dit evenement en achteraf belden de collega’s die hadden deelgenomen met elkaar om te bespreken wat ze van het webinar zouden kunnen meenemen naar hun werk.

In werkplekleren wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen formeel en informeel leren. Formeel leren vindt plaats met behulp van georganiseerde training, informeel leren gebeurt op het werk en wordt vaak gezien als meer ‘impliciet’ of onbewust. 

Er kan worden geconcludeerd dat er zowel informeel als formeel leren plaatsvindt binnen CrossOver. Voorbeelden van informeel leren die ik terug heb gezien, zijn dat een medewerker een taak moest uitvoeren die compleet nieuw was binnen het bedrijf, waarbij ze in het diepe werd gegooid en het meeste moest leren door het simpelweg te doen (met succes!).

Ook staan de klanten van CrossOver centraal en wordt wekelijks feedback vanuit opdrachtgevers over de organisatie gedeeld met het team. Daarnaast geven collega’s elkaar feedback en tips en sparren ze graag met elkaar. Elke dag is er ruimte om een ‘hulpvraag’ te stellen binnen de groep.

Een georganiseerde manier om te leren binnen CrossOver zijn de maandelijkse ‘learnings’: voor iedere ‘maandstart’ stuurt elke medewerker op welke lessen hij of zij kan trekken uit hoe de projecten de afgelopen maand zijn verlopen. 

Op deze manier wordt veel kennis gedeeld binnen het team. Ook worden er mails gestuurd met samenvattingen van wat iemand van een bepaalde training heeft geleerd. Al bij al maakt het team van CrossOver deel uit van een soort learning community waar iedereen, in samenwerking met elkaar, steeds maar weer blijft leren!

  • 1. McLean, L.D. (2005). Organizational Culture’s Influence on Creativity and Innovation: A Review of the Literature and Implications for Human Resource Development. Advancesin Developing Human Resources, 7(2), 226-246.2. Tynjälä, P. (2008). Perspectives into learning at the workplace. Educational research review, 3(2), 130-154.